• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שר הבריאות: "חוסר היערכות המדינה להזדקנות האוכלוסייה הוא פצצת זמן מתקתקת"

ליצמן אמר את הדברים על רקע דו"ח חדש של ארגון ה-OECD, המציין כי הכיסוי הסיעודי לקשישים ברמת תלות גבוהה בישראל עומד על 45% - נמוך מהממוצע בארגון; הדו"ח מצא, כי שיעור הקשישים הסיעודיים בישראל הוא הגבוה ביותר במדינות שנבדקו, ועומד על 20%

טיפול סיעודי בקשישים (צילום: אילוסטרציה)

שר הבריאות יעקב ליצמן הזהיר הבוקר (ב'), כי "חוסר ההיערכות של המדינה לעניין הזדקנות האוכלוסייה הוא פצצת זמן מתקתקת". ליצמן הגיב לדו"ח חדש שמפרסם ארגון ה-OECD, לפיו הכיסוי הסיעודי בקהילה בישראל הוא מן הנמוכים ביותר בקרב חברות הארגון.

הדו"ח סוקר לראשונה נתונים על אודות היקף הזכויות שנותנות המדינות החברות ב-OECD לקשישים סיעודיים. 14 מדינות נסקרות בדו"ח, המציין כי ישראל היא בין המדינות הבודדות שאינן מעניקות כלל סיוע לקשישים סיעודיים בעלי צרכים נמוכים. הדו"ח גם מעלה, כי בישראל מבחני ההכנסה בעת ההחלטה על אשפוז סיעודי הם בין המחמירים ביותר, וכוללים גם מבחנים הנוגעים לנכסים שבהם מחזיקים קשישים סיעודיים.

לפי הדו"ח, שיעור הקשישים הסיעודיים בישראל הוא הגבוה ביותר ב-OECD - למעלה מ-20% מקרב כלל הקשישים.

תרשים 1: אחוז הקשישים הסיעודיים בקהילה ובאשפוז

אחוז הקשישים הסיעודיים בקהילה ובאשפוזעורכי הדו"ח בחנו את סוגיית הכיסוי שנותנת מדינה לקשישים סיעודיים בקהילה, לפי רמות תלות שונות. ברמת התלות הנמוכה לא ניתנות כלל זכויות ציבוריות לקשישים הסיעודיים בישראל (המצב דומה בארה"ב, בקרואטיה, ובצ'כיה). גם ברמת התלות הבינונית, ישראל נמצאת בתחתית הרשימה מבחינת היקף הכיסוי הציבורי. הכיסוי מספק רק כ-45% מהצורך, לפי הדו"ח.

גם ברמת התלות הגבוהה הכיסוי הציבורי מגיע לכ-45% מהצורך - והוא נמוך לעומת רוב מדינות ה-OECD.

עם זאת, האשפוז הסיעודי הציבורי בישראל הוא מן המקיפים במדינות ה-OECD – הכיסוי מממן כמעט 80% מעלות האשפוז הסיעודי. כאשר בוחנים את מצבן של האוכלוסיות החלשות, הראה הדו"ח כי האוכלוסיות החלשות בישראל נדרשות להוציא על כיסוי סיעוד את שיעור ההוצאה הפרטית הגבוה ביותר במדינות ה-OECD.

תרשים 2 – אחוז הכיסוי הציבורי בקהילה לפי מידות הצורך

2ליצמן, המקדם בשנים האחרונות רפורמה בביטוח ובטיפול הסיעודי, אמר בתגובה לדו"ח, כי "נתוני ה-OECD מצביעים גם הם על הצורך ביישום מיידי של הרפורמה לסיעוד ממלכתי שאותה גיבשנו במשרד הבריאות. זה צו השעה. יש צורך בשינוי מערכתי ביחסה של המדינה לאוכלוסייה המתבגרת. מחובתנו להביא לתיקון חברתי כלפי הדור הקודם שנדרש בערוב ימיו לשירותי סיעוד וכיום איננו מקבל מענה מיטבי כתוצאה מסבך הבירוקרטיה".

השר פנה לראש הממשלה ולשר האוצר, וקרא להם להשלים את הדיונים בנושא הרפורמה בסיעוד ולהביא ליישומה המיידי. לשכת השר מסרה כי תאריך היעד להשלמת פרטי הרפורמה בסיעוד הממלכתי הוא ערב פסח הקרוב.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, אמר כי "הנתונים מראים שרק פתרון מערכתי עם הזרמה כספית גדולה והוספת עוד כוח אדם איכותי למערכת ייתן מענה. הציבור בישראל מצפה מאיתנו למערכת בריאות וסיעוד טובה יותר שתחסוך לציבור הרבה הוצאות פרטיות. זה דורש העלאה מתונה של דמי ביטוח הבריאות. האוכלוסייה מתבגרת בצעדי ענק, בקצב מהיר - ואנחנו לא ערוכים לכך מבחינה לאומית. רק רפורמה משמעותית תוכל לשים אותנו במקום הנכון. הוועדה שהוקמה בראשות הממונה על התקציביים באוצר, אמיר לוי, ובראשותי מחויבת לתת מענה לצרכים הללו".

הדו"ח המלא של ה-OECD

נושאים קשורים:  חדשות,  ביטוח סיעודי,  טיפול סיעודי,  OECD,  אשפוז,  קשישים,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
28.03.2017, 13:09

יש להזכיר לכולם שכל חבר כנסת עןלה נו כ 5500 שח ליום
ראנשים כאלה קראו על מחסור בספרים שאינם קוראים לעתים קרובות
אין להם רגישות למחסור. רק רוצים להבחר מחדש. אם יראו להם שמקומם בסכנה הרבה דברים ישתנו....