חדשות

השתלת קוצב לב חדשני המשדר מידע ישירות לרופא בוצעה ב"ברזילי"

בית החולים באשקלון דיווח, כי ההשתלה של קוצב הלב מהדור החדש נעשתה במקביל גם בגרמניה וצרפת - והיא ראשונה מסוגה בעולם

בשלושה בתי חולים בעולם – בגרמניה, בצרפת וב"ברזילי" אשקלון בישראל – מנסים בימים אלו קוצב לב חדשני המשדר אוטומטית מידע רציף על מצבו של המטופל, ישירות לרופאו. את ההשתלה במרכז הרפואי-אוניברסיטאי "ברזילי"ביצע ד"ר ולדימיר חלמייזר, מנהל היחידה לאלקטרו-פיזיולוגיה במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי באשקלון. בית החולים מסר, כי זו הפעם הראשונה שקוצב לב מסוג זה מושתל בעולם.

ד"ר ולדימיר חלייזמר, והקוצב החדש (צילום: "ברזילי")

ד"ר ולדימיר חלייזמר, והקוצב החדש (צילום: "ברזילי")

הקוצב הוא מדגם Etrinsa–HT, דור חדש של קוצבי לב של חברת "ביוטרוניק". הוא כולל מערכת רה-סנכרון לבבי (CRTP). ייחודו ביכולת שידור הנתונים מהקוצב המושתל אל המרכז הרפואי באופן יומיומי ורציף, ויכולת שידור התראות במקרים של הפרעות בקצב הלב על ידי מערכת Home Monitoring בעלת יכולת ניטור אלחוטי מרחוק. בקוצב מוטמעת טכנולוגיה המאפשרת לחולים מושתלים לעבור סריקות MRI חיוניות.

יכולת הקוצב לשדר לרופאים נתונים על מצב הלב של החולה מאפשרת לצוות המטפל לנטר ולקבל במהירות ובמהימנות גבוהה התראות על כל אירוע לבבי שהתרחש. על ידי כך, יכולים הרופאים לפעול באופן מיידי ולמנוע הידרדרות מסכנת חיים, או מחלות משניות אצל המושתל.

על פי נתונים ממספר מחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות, למעלה מ-25% ממושתלי הקוצבים סובלים מהפרעות קצב (פרפור פרוזדורים) שקשה לאתרן או לאבחן אותן  בגלל אופיין השקט. לכן, יש חשיבות רבה בניטור קבוע.

ד"ר חלמייזר הדגיש, כי "קוצבי הלב החדשים מהווים צעד משמעותי ביותר במונחים של בטחון החולה ושלומו. ככל שהרופא המטפל במושתל יודע מוקדם יותר מה מצבו של החולה, כך יוכל להגיב מהר יותר כדי להציל חיים".

הקוצב שהושתל ב"ברזילי" שידר לרופאיו של המטופל, כשבועיים לאחר ההשתלה, פרטי אירוע לבבי (פרפור עלייתי, Atrial Fibrillation), שהיה חדש ולא אובחן לפני כן אצל אותו חולה. פרטי האירוע הועברו לרופא אוטומטית, באמצעות מערכת הניטור הביתי, אפילו ללא ידיעת החולה וללא הפעלה כלשהי מצדו. תודות לשידור, יכלו רופאי היחידה לקוצבי לב לנתח את ההקלטה המפורטת של האירוע הלבבי, לבצע אבחון וטיפול מוקדם בחולה.

עוד נמסר מ"ברזילי" כי מחקר שהתמקד במערכת ה-Home Monitoring העלה, כי היא סייעה בשיפור איכות החיים של המושתלים, הביאה להפחתה במספר האשפוזים על רקע לבבי ועל פי תוצאות ראשונות גם הפחיתה ביותר מ- 50% תמותת חולים מושתלים, עם אי ספיקת לב בהשוואה למושתלים שלא נוטרו מרחוק.

נושאים קשורים:  חדשות,  MRI,  קוצב לב,  המרכז הרפואי "ברזילי",  Etrinsa–HT,  ד"ר ולדימיר חלמייזר
תגובות