• יו"ר: דר' מאיר מי-זהב
  • גזבר: דר' רונן בר-יוסף
  • עורך האתר: דר' אופיר בר-און
  • חברי ועד: פרופ׳ אלי פיקאר (מזכיר)
  • פרופ׳ אביב גולדברט
  • דר' מורן לביא
  • פרופ׳ מאלנה כהן-סימברקנו
  • דר׳ פאהד חכים
חדשות

ארה"ב: מומחים מנסים לברר מה גרם למגיפת השיתוק השנה בקרב ילדים

התפרצות רחבה של האנטרו-וירוס D68 השנה נחשבת כאחראית לתופעה, אך טרם נמצאו הסברים חד-משמעיים להופעת השיתוק

התפרצות הנגיף הנשימתי אנטרו-וירוס D68 ברחבי ארה"ב אמנם דעכה באחרונה – לאחר ש-103 ילדים ב-34 ממדינות ארה"ב הגיעו לחדרי המיון – אבל לרופאים ולחוקרים העוקבים אחר ההתרחשות עדיין אין הסבר מדוע התלוותה לה תופעת לוואי חמורה: שיתוק דמוי פוליו (Acute Flaccid Myelitis, AFM) של הזרוע או הרגל.

על-פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס", עדיין מדווחים למרכז לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) כשלושה מקרים בשבוע של AFM. מומחים ברפואת ילדים, נוירולוגיה, אפידמיולוגיה ורפואת ריאות ציינו, כי מדי שנה נראים בארה"ב מקרים בודדים של שיתוק לא מוסבר בקרב ילדים, אבל השנה הפריסה הרחבה שלו היא שגורמת לדאגה.

כמה צוותי מחקר כבר פתחו במרוץ כדי למצוא הסבר לתופעה וכיצד הנגיף גרם לנזקים. עד כה יש השערות אחדות, אך ללא בסיס מוצק. יתר על כן – המצב הסתבך לאחר שבית החולים לילדים "מרסי" בקנזס-סיטי, הודיע בשבוע שעבר כי לא נמצא אנטרו-וירוסים או פאתוגנים אחרים בנוזל השדרה של 71 מהילדים הסובלים משיתוק בגפיים. "זאת, בניגוד למצב של פוליו שבו מוצאים את עקבות הנגיף בנוזל השדרה", מסרה ד"ר מארי אן ג'קסון, מנהלת המחלקה למחלות מדבקות בבית החולים. היא העריכה, כי החומר האפור בעמוד השדרה ניזוק כנראה, אבל לא ברור אם בגלל הנגיף או בשל התגובה החיסונית.

הקבוצה הגדולה ביותר של נפגעי AFM בקרב ילדים בארה"ב נרשמה השנה בבית החולים לילדים במדינת קולורדו. על-פי דיווח של ה-CDC, כמעט שני שלישים מקרב הילדים שחלו מראים באחרונה סימני שיפור במצבם. רק ילד אחד החלים לגמרי.

בכתבה ב"ניו-יורק טיימס" הופיעו עדויות של הורים לילדים שחלו ב-AFM. כמה מהרופאים שטיפלו בהם הודו, כי מעולם לא ראו סוג כזה של מצב נוירולוגי. הורי הילדים שרואינו חוששים שהשיתוק, שאינו מאפשר לילד שחלה בו להרים יד או רגל, יתמשך ויפגע בפעילויות יומיומיות פשוטות כמו למשל קשירת שרוכי הנעליים או רכיבה על אופניים.

רופאים וחוקרים מודים כי מדובר בתעלומה, מאחר שלא מצאו את הנגיף עצמו, ויש קשיים גם בגילוי נוגדנים לאנטרו-וירוס D68 בבדיקת דם. ה-CDC אמור לסייע להם בפיתוח בדיקת נוגדנים ייעודית ואמינה, אך בשלב זה ישנם קשיים בפיתוח.

ד"ר בנג'מין גרינברג, נוירולוג מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת סאות'ווסטרן בדאלאס, טקסס, נערך לגיוס מענק מחקר כדי לברר אם המערכת החיסונית של הילדים שנפגעו בשיתוק היא הגורם "האשם" בסיבוך ולא הנגיף עצמו. הוא יבדוק אם דמם של ילדים שלקו ב-AFM יגרום נזק לעצבים מוטוריים. המחקר בנושא ייעשה במעבדה.

גם ב"ג'ונס הופקינס" יצא לדרך מחקר בילדים שחלו, בהשוואה לאחים ואחיות באותה משפחה, שככל הנראה נחשפו גם הם לאנטרו-וירוס D68, אבל לא פיתחו את סיבוך השיתוק בגפיים. מטרת המחקר היא לבצע השוואת גנים בין ילדים עם AFM לאחרים. אחת ההשערות היא, כי ילדים שלקו בסיבוך בעקבות מחלת הנשימה נושאים מוטציה או מערך מוטציות, הדומות אצל כל נפגעי השיתוק בגפיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שיתוק,  אנטרו-וירוס,  D68,  AFM,  Acute Flaccid Myelitis
תגובות