• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארה"ב: עד 2018 יופסק לחלוטין השימוש בשומן טראנס במוצרי מזון

לפי ה-FDA, הפסקה מוחלטת בשימוש בשומן טראנס בכל מוצרי המזון עשויה למנוע בארה"ב כ-20 אלף התקפי לב בשנה וכ-7,000 מקרי מוות ממחלות לב

פופקורן להכנה ביתית, המכיל שומן טראנס (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) העניק ליצרני המזון בארה"ב שלוש שנים כדי להפסיק לחלוטין מהשימוש בשומן טראנס – רכיב זול ונפוץ במיוחד בפריטי מזון מעובדים. לפי ה-FDA, שומן מלאכותי זה מגביר את הסיכון למחלות כלי דם, טרשת עורקים, מעלה את רמות הכולסטרול-LDL בדם לערכים גבוהים ומסוכנים, ותורם משמעותית להופעת מחלות לב.

בהוראה שפורסמה השבוע נקבע, שהמועד להפסקה מוחלטת של השימוש בשומן טראנס יהיה 2018. הפעילות הציבורית שהביאה למהלך הזה החלה עוד בתחילת שנות ה-90.

שומן טראנס נוצר על ידי תהליך שבו נוטלים שומנים צמחיים ומפעילים עליהם תהליכים כימיים תעשייתיים - הוספת מולקולות מימן לשומן הנוזלי - כדי להפוך אותם לנוקשים, וכך להוזיל את עלויות המוצרים שיופקו מהם וגם להאריך חיי מדף.

בין המוצרים שבהם משתמשים בשומן טראנס מלאכותי: מרגרינה, עוגות ועוגיות, קרואסונים, מוצרי מזון מטוגנים, מאפים קפואים, פופקורן להכנה ביתית במיקרוגל, קרקרים למיניהם, חטיפי גרנולה, מלאווח, ג'חנון, בורקס, פיצה, וופלים וחמאת בוטנים (הפופולרית במיוחד בארה"ב). שומן טראנס במינונים נמוכים ביותר ושאינו מלאכותי מצוי למעשה גם בחלב ובשר.

הודעת ה-FDA קובעת, כי שומן טראנס יחדל להיחשב כבטוח לצריכה – הגדרה שאמורה למנוע מיצרניות המזון להגיש התנגדויות בהליכים משפטיים

בישראל ניכרת בשנים האחרונות ירידה במידת השימוש בשומן טראנס מלאכותי בתעשיית המזון. גם המרגרינה מכילה ברוב המקרים מינון נמוך של סוג שומן זה.

בהוראה קודמת של ה-FDA מ-2006 הונחו היצרניות לפרט בתוויות על אריזות המזון את כמות שומן הטראנס בכל מוצר. ההוראה הגורפת של המינהל פורסמה לאחר שבשנים האחרונות הרשויות המקומיות בניו-יורק, קליפורניה, קליבלנד, פילדלפיה וערים אחרות הורו למאפיות בתחומן לחדול משימוש בשומן טראנס.

ב-2013 הודיע ה-FDA על כוונתו לשים קץ לשימוש ברכיב זה ובהדרגה היצרניות החלו לוותר עליו ועברו להשתמש בשומנים בריאים יותר ממקורות צמחיים. על-פי הערכת ה-FDA, בעשור שבין 2002 ל-2012 צומצם ב-70% השימוש בשומן טראנס, גם משום שרשתות המזון הגדולות, ביניהן מקדונלד'ס, אימצו את ההנחיות שקראו לוותר על השימוש בו.

בהודעה מאתמול פורסמה הערכה, כי הפסקה מוחלטת בשימוש בשומן טראנס בכל מוצרי המזון עשויה למנוע בארה"ב בלבד כ-20 אלף התקפי לב בשנה וכ-7,000 מקרי מוות מחלות לב שונות. הודעת ה-FDA קובעת, כי שומן טראנס יחדל להיחשב כבטוח לצריכה – הגדרה שאמורה למנוע מיצרניות המזון להגיש התנגדויות בהליכים משפטיים.

פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמר בהקשר לכך כי הודעת ה-FDA אינה מפתיעה.

בישראל, חייבים החל מאפריל 2014 היצרנים לסמן תכולת שומנים במוצרים. כל מוצר מזון שמכיל מעל 2 אחוז שומן מחויב בסימון כל סוגי השומנים שבהרכבו - שומן רווי, שומן בלתי רווי, כולסטרול או שומן טראנס. פרופסור גרוטו ציין בשיחה עם "ידיעות אחרונות", כי ברוב המוצרים בישראל אין כיום שומן טראנס במינון גבוה. הוא הודיע כי משרד הבריאות יבחן לעומק את הנחיית ה-FDA.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  שומן טראנס מלאכותי,  תעשיית המזון המעובד,  משרד הבריאות,  פרופ' איתמר גרוטו
תגובות
אנונימי/ת
19.06.2015, 11:44

ומתאי אצלנו ?