• יו"ר: דר' מאיר מי-זהב
  • גזבר: דר' רונן בר-יוסף
  • עורך האתר: דר' אופיר בר-און
  • חברי ועד: פרופ׳ אלי פיקאר (מזכיר)
  • פרופ׳ אביב גולדברט
  • דר' מורן לביא
  • פרופ׳ מאלנה כהן-סימברקנו
  • דר׳ פאהד חכים
חדשות

מחקר: שיעור נמוך של התחסנות נגד שפעת בקרב ילדים חולי אסתמה בארה"ב

מחקר בקליפורניה מצא, כי כמעט מחצית מהילדים חולי האסתמה במדינה (10% מאוכלוסיית הילדים) לא קיבלו חיסון לשפעת בשנה שעברה

אסתמה בקרב ילדים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה, ושפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Population Health management, מצביע על כמה סיבות מרכזיות התורמות להופעת אסתמה בקרב ילדים ביתר שאת בשנים האחרונות.

לפי המחקר, הסיבות הן רמות נמוכות של התחסנות לשפעת, ויתור על תרופות מסיבות כלכליות וגישה מוגבלת לספקי רפואה ראשונית. לפי החוקרים, התוצאה היא ששיעור גבוה מאוד של ילדים במדינת קליפורניה סובלים מאסתמה. החוקרים קוראים לקהילה הרפואית להשקיע מאמץ רב יותר כדי לגבש אסטרטגיות טיפוליות חדשות בתופעה.

עורכי המחקר ניתחו נתונים שנאספו ב-2012-2011 בנוגע לתחלואת אסתמה בקרב ילדים. אוכלוסיית המחקר כללה 44 אלף בתי אב מכל רחבי קליפורניה.

לפי המחקר, רק 38% מהילדים עם אסתמה או הוריהם קיבלו תוכנית בכתב לניהול מחלתם על ידי הרופאים שלהם

"אסתמה היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בקרב ילדים ברחבי ארה"ב וסיבה מרכזית לביקורים במחלקות רפואה דחופה בבתי החולים", נכתב בסיכום המחקר, שניהלו רופאי הילדים ד"ר אולפאט שייח (Ulfat Shaikh) וד"ר רוברט ביירד (Byrd), שגם מלמדים באוניברסיטת קליפורניה בדיוויס.

לפי המחקר, כמעט 10% מילדי מדינת קליפורניה, כלומר קרוב לחצי מיליון ילדים, סובלים מאסתמה. יותר מ-96% מהם מקבלים שירותים מספקי שירותי רפואה ראשונית באזורי מגוריהם. הבעיה המדאיגה המרכזית, כפי שהגדירו זאת החוקרים, היא שיעור נמוך של התחסנות לשפעת בקרב הילדים חולי האסתמה – כלומר דווקא אלו שצריכים להתחסן משום ששפעת היא גורם סיכון מובהק שמביא רבים מהם לבתי חולים עקב התקפי אסתמה.

"הופתענו לגלות, שכמעט מחצית מכל הילדים הסובלים מאסתמה לא קיבלו חיסון לשפעת בשנה האחרונה", הדגישה ד"ר שייח. היא ציינה, כי הילדים האסתמטיים שאינם מתחסנים נמצאים בסיכון ברור לא רק לחלות בשפעת אלא גם בדלקות ריאות, גם כאשר האסתמה שלהם מוגדרת במצב קל או שהתסמינים שלה תחת פיקוח.

כשליש מהילדים עם אסתמה הגיעו לחדרי המיון בשנה האחרונה עקב התקפים. וכ-20% מהם - משום שלא היתה להם יכולת לקבל את הטיפול הדרוש באופן מיידי במסגרת הקהילתית.

אחד התוצאות שהפתיעו את החוקרים, כך מסרו, היתה העובדה שרק 38% מהילדים עם אסתמה או הוריהם קיבלו תוכנית בכתב לניהול מחלתם על ידי הרופאים שלהם. "מה שהפריע לי באופן אישי היתה עובדת חסרונם של מספיק רופאים ראשוניים כדי לתת מענה מיידי לילדים החולים", ציינה ד"ר שייח. עורכי המחקר קראו להפעיל רשת של רופאים ראשוניים כדי להתגבר על המחסור וליצור צוותים טיפוליים רב-תחומיים, הדרושים לדבריהם כדי לטפל באסתמה בקרב ילדים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אסתמה,  תחלואה באסתמה,  חיסון נגד שפעת
תגובות