דלקת ריאות

כלי פרוגנוסטי חדש להערכה של דלקת ריאות

החוקרים הציגו את החשיבות של angiopoietins בפתוגנזה ובפרוגנוזה של דלקת ריאות והסיקו כי ניתן לפתח טיפולים לדלקת ריאות חמורה על בסיס המסקנות שעלו מן המחקר

22.08.2018, 11:40
חיידק streptococcus pneumoniae, דלקת ריאות (הדמיית אילוסטרציה)

בזמן דלקת ריאות, האינטראקציה בין הפתוגן למארח יוצרת דלקת ופגיעה בהגנה על הריאות. הפעלה של Tie2 ע"י angiopoietin-1 מפחיתה, בזמן שחסימה של Tie2 ע"י angiopoietin-2 מעלה, את תהליך הדלקת ואת החדירות במהלך אלח דם. כיום, אין מספיק מידע בנוגע לתפקיד של angiopoietin 1/2 בדלקת ריאות.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את ההשפעה הפרוגנוסטית והפתוגנית של angiopoietins בוויסות של תפקוד המחסום בכלי הדם הריאתיים ובהיווצרות דלקת במהלך דלקת ריאות חיידקית.

החוקרים מדדו את רמות ה-angiopoietin בדם של מטופלים בזמן דלקת ריאות בשתי עוקבות בלתי תלויות (n=148, n=395). במחקר נבדקו רקמות מריאות של בני אדם לאחר המוות, תאי אנדותל לאחר גירוי של pneumolysin או angipoietin-2, ריאות מבודדות של עכברים עם אספקת דם ואוורור ועכברים עם דלקת ריאות כתוצאה מפנאומוקוק.

החוקרים מצאו כי בקרב מטופלים עם דלקת ריאות, נצפתה ירידה ברמות ה-angiopoietin-1 ועלייה ברמת ה-angiopoietin-2 בהשוואה לנבדקים בריאים. כמו כן, בקרב מטופלים שנפטרו כתוצאה מדלקת ריאות שנרכשה בקהילה תוך 28 ימים מהאבחון, נצפו רמות גבוהות יותר של angiopoietin-2 בהשוואה למטופלים שהחלימו. אנליזת ROCי (Receiver operating characteristic analysis) הראתה שניתן לשפר את הדיוק של מדד CURB-65 לניבוי הישרדות ב-28 ימים הקרובים, שהות בטיפול נמרץ ואת משך השהות בבית חולים, אם משלבים אותם יחד עם רמות  angiopoietin-2 בדם.

בניסויים שבוצעו in vitro, נמצא ש-pneumolysin עודד שחרור של angiopoietin-2 מתאי אנדותל, ה-angiopoietin-2 הגביר את החדירות של האנדותל ו-angiopoietin-1 הפחית את החדירות של האנדותל שנגרמה בעקבות pneumolysin. במודלים של ריאות העכברים המבודדות, השתקה של angiopoietin-2 הובילה לירידה בחדירות של כלי הדם בעקבות גירוי של pneumolysin.

בניסויים שבוצעו בקרב עכברים עם דלקת ריאות כתוצאה מפנאומוקוק, נראה כי ביטוי ה-mRNA של angiopoietin-2 היה מוגבר בזמן שהביטוי של angiopoietin-1 היה מופחת. כמו כן, נמצא שטיפול באמצעות angiopoietin-1 הוביל להפחתת הדלקת והחדירות של כלי הדם בדלקת ריאות בעכברים.

מסקנות המחקר מראות כי ל-angiopoietin-1/2 יש תפקיד משמעותי בהיווצרות הדלקת ובחדירות כלי הדם בדלקת ריאות. עלייה ברמות ה- angiopoietin-2 בדם הצליחה לנבא את התמותה ואת משך השהות בבית החולים ו-angiopoietin-1 עשוי להיות בסיס לטיפול בדלקת ריאות חמורה.

מקור: 

Gutbir, B. et al (2018) AJRCCM 198,2.

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  angiopoietin,  פנאומוקוק,  CURB-65,  שהות בבית חולים,  היווצרות דלקת,  חדירות כלי דם,  מחקרים
תגובות