פודקאסט

יו"ר איגוד הפנימאים עולה להתקפה: "המחיר של יום אשפוז מגוחך - פחות מלילה בצימר"

פרופ' אבישי אליס בראיון מיוחד בעקבות משבר הפנימיות: "במחלקה פנימית טובה ורצינית צריכים להיות ארבעה מומחים. זו אולי דרישה קשה אבל מחויבת המציאות". האזינו לתכנית המלאה

07.03.2019, 12:32

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, בהנחיית מאיה רונן ועמרי רחמימוב.

הראיון עסק בהרחבה במגוון סוגיות - המחאה הגדולה של הפנימאים, הקמת הוועדה לשיפור המחלקות הפנימיות, עמדת משרד הבריאות, התגייסות הציבור והתקשורת, יחסי רופאים עם חברות התרופות, העלאת תעריף האשפוז ועוד.

בראיון התייחס פרופ' אליס לתזמון המחאה הגדולה במחלקות הפנימיות: "זה קרה עכשיו וקיבל תאוצה רחבה כי הגיעו מים עד נפש ואי אפשר יותר. זו פעם ראשונה שהפנימאים מבינים ומגויסים למשימה. הציבור הבין מהי מחלקה פנימית והעיתונאים והתקשורת שומרים שהנושא לא יירד מסדר היום".

"הגיעו מים עד נפש. אי אפשר יותר. זו פעם ראשונה שהפנימאים מבינים ומגויסים למשימה"

על יחס משרדי הממשלה: "קשה לאנשים במשרד הבריאות להודות שהמערכת קורסת, זו תהיה הודאה בכישלון. אני פוגש שורה של פקידים שמבינים וחרדים למצב. קיימת אצלם הבנה שחייבים לתת פתרון. בסוף, המדינה צריכה לקבל החלטה שהיא רוצה להשקיע בנושא. במידה שהמדינה תבחר לא להשקיע, אנחנו כאזרחים נשלם בסופו של דבר את המחיר", הזהיר פרופ' אליס.

על הוועדה המיוחדת שהוקמה לטיפול בנושא המשבר במחלקות הפנימיות, אמר פרופ' אליס כי "זו הפעם הראשונה שיו"ר האיגוד לרפואה פנימית תובע בשם הציבוריות הישראלית, ומשרד הבריאות נענה לבקשה ומנהל איתו דו שיח. זה שונה לחלוטין מוועדות קודמות שעסקו בנושא".

"מנהלי בתי החולים יעדיפו לפתוח עוד מחלקת יולדות חדשה ומפוארת. הם מפתחים חוסר קשב ניהולי למחלקות הפנימיות"

פרופ' אליס גם התייחס לשאלת הקשר בין רופאים לחברות התרופות: "אם יש חברת תרופות שמעוניינת לממן נסיעה של רופאים לכנס כזה או אחר, איני רואה בכך פסול, להפך. אם יש חברה שרוצה לקחת רופאים לכנס שבו ידברו על תחום מסוים, למה לא לעשות את זה? אנחנו מרוויחים מהידע, הניסיון וההעשרה".

לו"ז האזנה:

6:41 הוועדה לשיפור המחלקות הפנימיות

10:24 פרופ' אליס מציע פתרונות

28:26 העומס באשפוז

37:54 בעיית התקנים

45:54 יחסי רופאים וחברות תרופות

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  פרופ' אבישי אליס,  האיגוד לרפואה פנימית,  מערך אשפוז,  בילינסון
תגובות
אנונימי/ת
07.03.2019, 21:56

מרתק, פרק חשוב

אנונימי/ת
08.03.2019, 09:13

מאז שמועצה מדעית שולטת בבחינות התמחות אין לכם מומחים פנימאיים מספיק, והפנימית לא מתקדמת, תעשו בחינות הוגנות יהיה לכם צוות שרוצה לעבוד ולתת, כל מי שעובר דרך פנימית לא מספיק השחיקה בתורניות , ואפילו רוב הזמן אין אקדמיה מרוב העומס במחלקות, ואתם עושים מבחנים ע"י צוות זקני הרפואה שחושבים שמתמחה יושב כל הזמן בלי עבודה, והאמת שמתמחה רוב הזמן או תורן או תקוע בבדיקת חולים בפרוזדור, וחופשים לבחינות בקושי 20 יום, אז הבעיה היא ההתנהלות

פרופ' אבישי ידידי.
צימר זה עסק רווחי. מיטה בחדר אשפוז במח' פנימית הוא לא עסק, ולעולם גם לא יהיה רווחי.
מה לעשות ככה זה.
ולמרות האמור, התמחור של יום אשפוז הוא מביש, ריאלי ולא מאפשר לספק רפואה הולמת.מחזק אותך ואת הרופאים.
בהערכה.
בנצי.

אנונימי/ת
14.03.2019, 09:54

בנצי , בית חולים למרות שזה נשמע פחות , חייב להתנהל כמו עסק והוא יכול, לכל עסק יש בלתי מתוכננים , משברים , תקלות ואם מתכננים נכון אז הכל מסתדר.
הבזבוז בבתי החולים נוראי.

08.03.2019, 10:49

ראשית גילוי מקדים ונאות.היה לי התענוג להתמחות עם פרופ אליס באותה מחלקה של פרופ רביד בבית חולים מאיר בכפר סבא. פרופ אליס המשיך בעקביות ותוך לקיחת אחריות חברתית ולהוביל את נושא הפנימית במדינת ישראל.ואין לי אלא להעריך ולכבד את פועלו. הקשבתי לפודקאסט כולו וכול מילה הייתה מילה של טעם.
אני פניתי לפיתוח מערכות בריאות באופן עצמאי הקמתי את חברת שרן שמשרתת את הציבור מזה כשני עשורים. במרכז העשיה מזה שנים אשפוז בייתי הוספיס בית ועוד.
ראשית פרופ אליס צודק לא ניתן לקיים רפואה נכונה ללא מחלקות פנימיות טובות ואיתנות. יש לתקצב אותן היטב ולפנות משאבים ולהשביח את המחלקות הפנמיות.
בימים שהיינו מתמחים וזה לפני כ 25 שנים, בחורף המחלקה הייתה מלאה, מוצפת על גדותיה, עם המון תסכול מפני שהתחושה הייתה שהרבה מהחולים לא צריכים להיות מאושפזים שם.
לימים למדתי שד"ר אליס צודק, מחיר יום האשפוז בפנימית אינו ראלי והסכמים מיצריים מצבים שכדאי לקהילה לאשפז את החולה בבית החולים מפני שהתשלום לבית החולים זול יותר מטיפול בחולה בקהילה. הדבר נמשך כבר עשורים רבים, כמובן שנוצרו עם הזמן שיתוף אינטרסים בין הקהילה לבתי החולים, לחץ מתמיד לפתוח עוד ועוד מחלקות פנמיות בבתי החולים ובסופו של דבר האמרה שכול מיטה לא נשארת ריקה היא נכונה ואמיתית.
בהקשר זה יש לבטל את הקייפ, ולקבוע עלות יום אשפוז אמיתי. להערכתי במידה וזה יקרה יתוקנו הרבה עיוותים במערכת האשפוז הפנימי. המערכות הקהלתיות ימצאו פתרונות ביום שלמחרת. ולא בהכרח שהפתרונות יהיו במסגרת בית החולים.
מזה שנים אני עוסק באשפוז הביתי, אני מומחה בפנימית והעוסקים בתחום ברובם כאלה. הכול נעשה בשיתוף קופות החולים תוך בקרה מאד מדוקדקת. החולים שנבחרים לטיפול בבית הם חולים שרבים כאלה שמאושפזים היום ובעבר במחלקות הפנימיות ומייצרים עומס נוראי על העובדים במחלקות. אחוז החולים האלו מוערכים בנמוך כ 20% ואחרים שממש עבדו והתמחו המחלקות הפנימיות ועבדו בקהילה מרגישים שהאחוזים נושקים ל 50% ומעטים אך קיימים שהאחוזים מגיעים גם ל 70%. החולים נבדקים כול יום על ידי רופא ואחות החולה מנוטר מרחוק כשצריך,וכשהחולה זקוק לנו תוך זמן קצר הצוות לידו. וכן יש בקהילה עובדים סוצאלים ופזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק ועוד...
הדרך להעצים את הנושא הוא שיתופי פעולה בין רופאים בבתי החולים ולרופאים בקהילה. התחום מאד בטוח בחירת החולים היא מדוקדקת הקשר עם רופא הקהילה היא מיידית ויומיומית. העתיד של התחום הזה יצטרך להיות בדיוק כמו המחלקות בבתי החולים, רופאים יצטרכו להתמחות בתחום כחלק מהתמחות על בטיפול בחולה. נכון תהיה תחרות בין המערכות ויתכן ויהיו רופאים שיעדיפו עבודה בתחום הזה שאינו פחות מקצועי אקדמי ומחקרי ממחלקה פנימית בבית חולים.
באיגוד לרפואה פנימית רופאים מבבתי חולים ורופאים פנמאים מהקהילה. הגיע הזמן לדיון פתוח בנושא פתוח ומכול הצדדים. הגיע הזמן שרופא בתי החולים ישמעו ויכבדו את הצד ששולח את החולים לאשפוז בבית החולים מפני שלעיתים אין לו ביררה בשל הסכמים שאינם "רפואיים". כיצד יראה בית החולים העתידי הוא גם נשוא שלנו יש מה לומר האחריות הינה משותפת והגיע הזמן לשולחן עגול בנושאים האלו.

08.03.2019, 18:16

אין ספק שהפתרון מצוי בקהילה. עם זאת, לא ראיתי התייחסות לרופאי המשפחה. הזמן הקצר המוקצה לביקור אצל רופאי משפחה הוא גורם קריטי, שבשרשור, מעמיס על חדרי המיון, המחלקות הפנימיות ו״המרפאות המקצועיות״ (שגם הן קורסות). הסרת מגבלות על תפקוד רופאי המשפחה, ובעיקר הקצאת זמן ארוך יותר לביקור, היא מפתח משמעותי ביותר לפתרון בעיית העומס במערכת הבריאות.

08.03.2019, 23:11

צימר זה פרטי ובית חולים זה ממשלתי והאזרחים משלמים בישראל את המיסים הגבוהים ביותר בעולם שחלק גדול מהם הולך לבריאות , ומגיע להם אישפוז אפילו בפחות .מערכת הבריאות מקבלת עשרות מיליארדים ומחולקים בצורה לא יעילה .