• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
שפעת

התחלואה כתלות בגיל בחולי שפעת מסוג H1N1

במחקר בסיסי זה החוקרים דגימו שינויים התלויים בגיל במאפייני וקשיי התחלואה בקרב חמוסים עם שפעת מסוג H1N1, כאשר בקשישים הייתה מחלה קשה יותר ואלימה יותר. ממצאים אלו צריכים להכווין את ממאצי הטיפול באוכלוסיות בגילאים שונים

חיסון נגד שפעת. ירידה כללית באחוזי התחסנות, בעיקר בקרב קבוצות הסיכון בגילאי 65 ומעלה. צילום: אילוסטרציה

זיהום בנגיף השפעת יכול להוביל לקשת רחבה של מחלות, החל ממחלה קלה של דרכי האוויר העליונות ועד למחלה חמורה של דרכי האויר התחתונות, נזק נרחב לנאדיות הריאה, למשתית הריאה ולחלל האוויר, או אפילו לכשל נשימתי חריף.

התהליכים שמובילים לנזק אינם ברורים עד הסוף אבל גורמים של הנשא, הנגיף ושל המיקרוביום משפיעים על תוצאי המחלה. היות וגיל הוא אחד מהוגרמים הקשורים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה, החוקרים בדקו את הפיזור הריאתי והחומרה של שפעת לאחר תחלואה בשפעת מסוג H1N1 משנת 2009 בחמוסים שזה עתה נגמלו מהנקה, מבוגרים או קשישים בשביל להבין בצורה טובה יותר את ההשפעה של הגיל על הנטייה לתחלואה ועל הפתולוגיה.

חמוסים קשישים איבדו יותר משקל וסבלו משיעורים גבוהים יותר של תמותה לעומת חמוסים בוגרים. חמוסים שזה עתה נגמלו לא איבדו משקל אבל סבלו מחוסר עלייה במשקל. בחמוסים שזה עתה נגמלו הייתה דלקת ריאות קלה בעוד שבשתי הקבוצות האחרות נראה מגוון של חומרה בדלקת הריאות. דלקת הריאות התבטאה הכי מוקדם בחמוסים מבוגרים, והתייצגה מאוחר בקשישים. תחלואה בברונכוסים הייתה בת השוואה בכל הקבוצות. תחלואה בנאדיות הריאה הייתה שונה מאד בין הקבוצות – בצעירים נראתה תחלואה מועטה של הנאדיות לעומת מבוגרים וקשישים. בקשישים היה קושי בהחלמה של תאי הנאדיות.

מקור: 

Bissel J.B et al (2019). Am J Pathol. 2019 Dec;189(12):2389-2399;

נושאים קשורים:  שפעת,  מחקר בסיסי,  תחלואה,  מחקרים
תגובות