• יו"ר: דר' מאיר מי-זהב
  • גזבר: דר' רונן בר-יוסף
  • עורך האתר: דר' אופיר בר-און
  • חברי ועד: פרופ׳ אלי פיקאר (מזכיר)
  • פרופ׳ אביב גולדברט
  • דר' מורן לביא
  • פרופ׳ מאלנה כהן-סימברקנו
  • דר׳ פאהד חכים
קורטיקוסטרואידים בשאיפה

ביטוי מולקולות miRNA לניבוי תגובה לקורטיקוסטרואידים בשאיפה (ICS)

קורטיקוסטרואידים בשאיפה (ICS) משמשים לטיפול באסתמה, אך התגובה לטיפול משתנה בין מטופלים שונים

אסטמה (אילוסטרציה)
אסטמה (אילוסטרציה)

אחד הטיפולים המרכזיים לטיפול באסתמה ומניעת התקפי אסטמה הם קורטיקוסטרואידים בשאיפה (ICS), אך התגובה לטיפול משתנה בין מטופלים שונים. מולקולות המיקרו-RNAי(miRNAs) נמצאו כבעלות ערך פרוגנוסטי רב במחקרים רבים. מחקר זה בחן את היכולת של miRNA מעגליים שנדגמו כחלק מה-Childhood Asthma Management Program לשמש כביו-מרקרים וכמתווכים ביולוגיים לניבוי תגובה קלינית ל-ICS במהלך תקופת הניסוי של כ-4 שנים.

המחקר בחן דגימות סרום מ-462 נבדקים ולאחר מכן חילק את הנבדקים באקראיות לקבוצת ICS (טיפול ב-budesonide) וקבוצת טיפול באינבו. דגימות הדם עברו ריצוף RNA קצר והתוצאות עברו נורמליזציה וסינון. רגרסיה ליניארית שימשה כדי להעריך את הקשר בין ביטוי ה-miRNA לבין השינוי ב-FEV1%י(FEV1 לפני הרחבת סימפונות באחוזים משוערים) במהלך תקופת הטיפול של 4 שנים בשתי קבוצות המחקר. המחקר בחן את תפקוד ה-miRNAs, שנמצאו כקשורים ביותר לתגובה לטיפול, בביצוע טרנסרפרסיה מתווכת-גלוקוקורטיקואידים (glucocorticoid-mediated transrepression) ע"י luciferase reporter assays ואת התגובה החזויה לטיפול ה-ICS באמצעות מודלים של רגרסיה לוגיסטית.

7 מולקולות miRNA נמצאו קשורות באופן מובהק לשינוי ב-FEV1%י(P ≤ 0.05) ו-15 miRNA לתגובה משמעותית (P <0.05) לטיפול ב-ICS לעומת טיפול האינבו. שלושה miRNAs נבחרו לבדיקה תפקודית, מתוכם hsa-miR-155-5p ו-hsa-miR-532-5p נמצאו קשורים באופן מובהק לטרנסרפרסיה של NF-κB הנובעת משימוש בקורטיקוסטרואידים. שני miRNA אלו ניבאו תגובה ל-ICS במהלך הניסוי הקליני עם שטח מתחת לעקומת ROC של 0.86.

מחקר זה מצא שני miRNA מעגליים תפקודיים החוזים תגובה של מטופלים אסתמטיים ל-ICS לאורך זמן.

מקור:

Li J. at el. (2020) American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. 202(1):65-72.

נושאים קשורים:  קורטיקוסטרואידים בשאיפה,  אסתמה,  מיקרו RNA,  אסתמה בילדים,  מחקרים
תגובות