כאב בטן

ממצאים בקרב מטופלים פדיאטריים עם כאב בטן פונקציונלי

חוקרים מצאו כי קיימות תכונות נוספות אשר מרחיבות למעשה את הקלסיפיקציה המקורית של כאב בטן פונקציונלי בילדים

עבודות קודמות מסוג עוקבה על צעירים עם כאב בטן פונקציונלי (FAP) זיהו תת קבוצות של מטופלים (חוסר תפקוד בגלל כאב מוגבר, בעלי כאב מוגבר סתגלנים, בעלי כאב נמוך סתגלנים) אשר חזו את הבדלים במסלול של FAP  מילדות אל תוך חיי המבוגר הצעיר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לשכפל את הממצא של תת הקבוצות הללו על ידי דגימת מטופלים צעירים נוספים עם FAP באמצעות שימוש באלגוריתם הקלסיפיקציה המקורי על מנת להרחיב את מאפייני תת הקבוצות על מנת שיכללו גם את המאפיינים ההורים ואת השימוש בשירותי הבריאות.

במחקר נכללו מתבגרים (278 משתתפים, בגילאים 11-17 שנים, מתוכם 66% בנות) אשר התייצגו במרפאת גסטרואנטרולוגיה בתלונה של כאב בטני ואשר הוריהם (92% אימהות) השלימו דוח דיווח עצמי, והמבוגרים הצעירים השלימו יומן מעקב שבועי של כאב.

החוקרים מצאו כי תת קבוצות המטופלים ששוכפלו הציגו מצוקה וליקוי אשר היו דומים בתת הקבוצות בקבוצת המטופלים במחקר המקורי. כמו כן, בממצאים חדשים, תת הקבוצה של חוסר תפקוד בשל כאב מוגבר נבדלה משאר תת הקבוצות על ידי הדומיננטיות של דיאדות אם-בת אשר אופיינו ברמות גבוהות של חרדה, תסמיני דיכאון, התנהגות כאב וקטסטרופיזציית כאב. תת הקבוצה של חוסר תפקוד בשל כאב מוגבר השתמשה ביותר שירותי בריאות מאשר תת הקבוצה של בעלי כאב נמוך סתגלנים אך לא נבדלה מבעלי כאב מוגבר סתגלנים באותו היבט.

לסיכום, הממצאים במחקר זה למעשה שכפלו והרחיבו את קלסיפיקציית ה-FAP המקורי וכן מצביעים על כך שלתתי הקבוצות תכונות ייחודיות של מטופלים והורים שעשויות לשקף מנגנוני מחלה מובהקים הדורשים טיפולים שונים.

מקור: 

Stone, Amanda L. PhD et al. (2020). The Clinical Journal Of Pain. doi: 10.1097/AJP.0000000000000882

נושאים קשורים:  כאב בטן,  מתבגרים,  מחקרים
תגובות