מחקרים COVID-19

20% מחולי הסוכרת שנדבקו בקורונה ואושפזו נפטרו בתוך חודש

על הגורמים המעלים סיכון לתמותה בחולי סוכרת שנדבקו בקורונה ואושפזו בבתי חולים - ממצאים עדכניים ממחקר CORONADO

מחלקת הקורונה הייעודית ב"בילינסון". צילום ארכיון: יוסי אלוני/ פלאש 90

ממצאים עדכניים ממחקר CORONADO, המנתח תוצאות של חולים עם סוכרת שאושפזו בבית חולים עם קורונה, מראות שחולה אחד מחמישה נפטר בתוך 28 יום וכמחצית מהחולים שאושפזו השתחררו לביתם. ממצאי המחקר התפרסמו לאחרונה ב-Diabetologia, כתב העת של האגודה האירופאית למחקר מחלת הסוכרת (EASD).

בחודש מאי 2020 פורסמו תוצאות מקדמיות מהמחקר על מדגם קטן יותר של חולים ומהן עלה כי 10% מהחולים עם סוכרת וקורונה מתו בתוך שבעה ימים מעת הכניסה לאשפוז.

הניתוח המעודכן כלל 2,796 משתתפים מ-68 מרכזים רפואיים בצרפת: כמעט שני שלישים (64%) היו גברים, בגיל ממוצע 70 שנה. סיבוכי סוכרת בכלי דם קטנים וגדולים נמצאו בקרב 44% ו-39% מהמשתתפים, בהתאמה.

בתוך 28 יום, 1,405 (50%) מהחולים שוחררו מבית החולים עם משך חציוני של השהות בבית החולים של תשעה ימים, ואילו 577 (21%) חולים נפטרו. 12% עדיין היו מאושפזים ביום ה-28, ואילו 17% הועברו למתקנים רפואיים אחרים.

מודל ממוחשב חשף גורמים שונים כמו גיל צעיר יותר, טיפול שגרתי בסוכרת במטפורמין ומשך ארוך יותר של תסמינים בכניסה לאשפוז שנמצאו קשורים לסיכוי גדול יותר לשחרור מבית החולים.

היסטוריה של סיבוכים בכלי דם קטנים, טיפול שגרתי למניעת קרישי דם, קוצר נשימה בכניסה, רמות חריגות של אנזימי כבד, ספירת כדוריות דם לבנות גבוהה יותר ורמות גבוהות יותר של הסמן לדלקת מערכתית נקשרו כולם לסיכוי נמוך יותר לשחרור ולסיכון גדול יותר לתמותה.

בחולי סוכרת שטופלו באופן סדיר באינסולין (אינדיקציה אפשרית למצב מתקדם יותר של סוכרת) נמצא סיכוי גבוה ב-44% לתמותה לעומת אלה שלא טופלו באינסולין.

ממצא נוסף מהמחקר היה גידול של 42% בסיכון למוות בקרב חול סוכרת שטופלו בסטטינים לכולסטרול גבוה, אך עם זאת הדגישו החוקרים שמדובר במחקר תצפיתי ולכן קשה להסיק מסקנות חד משמעיות לגבי הקשר לסטטינים או לכל טיפול אחר.

בנוסף, לא נמצא קשר מובהק בין תמותה או לשחרור חולי הסוכרת בתוך 28 יום לבין שליטה ארוכת טווח ברמת הסוכר בדם שהוערכה באמצעות המוגלובין מסוכרר (HbA1c) לפני האשפוז. עם זאת, רמה גבוהה של סוכר בפלזמה בכניסה לאשפוז היתה סמן מנבא למוות ולסיכוי קטן יותר לשחרור.

מחברי המחקר סיכמו בהודעה שפרסמו כי זיהוי משתנים חיוביים הקשורים לשחרור מבית החולים ומשתנים שליליים הקשורים לתמותה בקרב חולי סוכרת שאושפזו לאחר שנדבקו בקורונה יכול לסייע בסיווג החולים ובטיפול בהם על פי הפרופיל של כל חולה וחולה.

נושאים קשורים:  סוכרת,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  תחלואה ותמותה,  מחקרים
תגובות