• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
טרשת נפוצה

האם להרכב התפריט השפעה על התלקחויות של טרשת נפוצה?

מחקר שבחן את ההשפעה של הרכב התפריט התזונתי על התמרות והתלקחויות במחלת הטרשת הנפוצה במשך 5 שנים, מצא כי דפוסים תזונתיים מסוימים מקושרים עם סיכון נמוך להתלקחויות

תזונה ירוקה. אילוסטרציה

דפוסי התזונה והקשר שלהם למהלך הקליני של טרשת נפוצה מוקדמת לא נחקרו היטב. בכתב העת Multiple Sclerosis Journal פורסם מחקר שמטרתו לתאר את דפוסי התזונה בקרב חולי טרשת נפוצה בחמש השנים שלאחר הופעת הדה-מיאלינציה הקלינית הראשונה, ולהעריך את הקשרים בינם לבין התלקחויות והתמרות של המחלה.

המחקר כלל שאלון לזיהוי שכיחות המזונות במצב הבסיסי של המשתתפים ומעקב למשך 5 שנים; בוצע ניתוח גורמים ראשיים חוזרני (iterated principal factor analysis). הסיכון להתמרה ולהתלקחות הוערכו בעזרת מודלי קוקס של סיכוני פרופורציות, שעברו תיקנון לגיל, מין, אתר המחקר, השכלה, מדד מסת הגוף (BMI), עישון ושימוש בתוספי אומגה 3.

במקרים של אבחנה קלינית ראשונה של דה-מיאלינציה של מערכת העצבים המרכזית, זוהו שלושה דפוסי תזונה עיקריים: 'שקול', 'עתיר-ירקות' ו'מעורב', ששיקפו 43%, 37% ו-24% מהמגוון התזונתי של המשתתפים, בהתאמה. פירות, ירקות, דגים, דגנים מלאים ואגוזים נצרכו רבות בקרב בעלי הדפוס השקול, ירקות עמילניים וקטניות בקרב בעלי הדפוס עתיר הירקות, ובשרים ואלכוהול בקרב בעלי הדפוס המעורב. ציוני המרכיבים התזונתיים לא היו מקושרים לסיכון להתמרה  של הטרשת הנפוצה. משתתפים בעלי ציוני בסיס של דפוס 'שקול' מעל החציון היו בסיכון נמוך יותר להתלקחויות באופן מובהק (יחס סיכונים מתוקנן [aHR] = 0.54, רווח בר-סמך [CI] 95% :0.37 - 0.81) עם עדויות מסוימות לאפקט פלאטו.

לסיכום, ציון מעל החציון של מרכיבים תזונתיים 'שקולים' היה מקושר באופן פרוספקטיבי עם סיכון נמוך להתלקחות בחמש השנים שלאחר האירוע הדה-מיאלטיבי הקליני הראשון.

מקור: 

Simpson-Yap, S et al. Multiple Sclerosis Journal. 2021 Jun;27(7):1112-1124.doi: 10.1177/1352458520943087.

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  תזונה,  התלקחות מחלה,  התמרה,  מחקרים
תגובות