מחקרים COVID-19

הסיכון של מחוסן להידבק בקורונה גבוה פי 2 ויותר אם התחסן בינואר

מחקר שנערך לאחרונה בקרב מבוטחי "מכבי" השווה בין מי שהשלימו את החיסון בינואר לאלה שחוסנו מאוחר יותר וממנו עלה: אפקטיביות החיסון יורדת משמעותית ככל שעובר זמן מקבלתו

מתן מנת חיסון שלישית לקורונה במרפאת קופת חולים מכבי. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

לאור העלייה בשיעורי התחלואה בארץ, ערך מכון המחקר של מכבי KSM ("קאהן-סגול-מכבי") בשיתוף מכון KI, מחקר הבוחן את הגנת החיסון מפני הדבקה לאורך זמן. המחקר התבצע על נתונים מותממים (ללא פרטים מזהים) באישור ועדת הלסינקי, וכלל כ-1,300,000 חברי ״מכבי״ מעל גיל 16 אשר קיבלו שתי מנות חיסון על פי ההמלצות. דיווח על המחקר פורסם באתר medrxiv.

המחקר השווה בין קבוצות מחוסנים שחוסנו מוקדם לאלה שחוסנו מאוחר יותר, בהתאמה בין הקבוצות לפי גיל, מין, עיר מגורים ומצב סוציואקונומי. כך למשל, מחוסן שהשלים שתי מנות חיסון בינואר הושווה למחוסן שהשלים את שתי מנות החיסון באפריל. בכל קבוצה נבדק מספר המאומתים לאחר חיסון בתקופה שבין 1 ביוני ל-27 ביולי. התוצאות תוקננו למחלות רקע.

מתוצאות המחקר עולה כי הסיכוי של מחוסן אשר השלים את החיסון בינואר 2021 להידבק גדול פי 2.26 מהסיכוי של מחוסן אשר השלים את החיסון באפריל 2021. למחוסנים אשר השלימו את החיסון בין ינואר לפברואר עלייה בסיכון של 53% לעומת אלה אשר השלימו את החיסון בין מרץ לאפריל.

לא נמצא קשר משמעותי לקבוצות גיל, להשמנת יתר או למחלות רקע כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת כליה כרונית, סרטן, מחלת מעי דלקתית, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) או מצבי דיכוי חיסוני.

ממצאי המחקר מצביעים על ירידה בהגנת החיסון לאורך זמן, לפחות כנגד זן הדלתא. החוקרים ממליצים על ביצוע מחקרים נוספים, כולל מחקר קליני, הבודקים את יעילות החיסון לאורך זמן כנגד זנים שונים ומחקר קליני הבודק השפעת מנת חיסון שלישית (בוסטר).

נושאים קשורים:  מחקר ישראלי,  חיסון לקורונה,  מכון המחקר ksm,  קופת החולים מכבי,  19-COVID,  וריאנט דלתא,  חדשות,  מחוסנים
תגובות