• יו"ר: דר' מאיר מי-זהב
  • גזבר: דר' רונן בר-יוסף
  • עורך האתר: דר' אופיר בר-און
  • חברי ועד: פרופ׳ אלי פיקאר (מזכיר)
  • פרופ׳ אביב גולדברט
  • דר' מורן לביא
  • פרופ׳ מאלנה כהן-סימברקנו
  • דר׳ פאהד חכים
מחקרים

זיהוי מחלת ריאה מוקדמת בקרב תינוקות חולי CF

חוקרים מצאו כי FRC הוא מדד רגיש יותר מ-RVRTC לזיהוי מחלת ריאה מוקדמת עקב CF, וכן כי כי קצב הנשימות עשוי להוות סמן קליני פשוט ולא פולשני לזיהוי תינוקות CF NBS עם היפר-אינפלציה

23.11.2021, 17:12
אינהלציה בתינוקות. אילוסטרציה

מחקר שפורסם בכתב העת Pediatric Pulmonology נערך במטרה לזהות תכונות קליניות הקשורות לתוצאות חריגות בבדיקת תפקודי ריאות של תינוקות (iPFT), ובמיוחד הקיבולת השארית התפקודית (FRC), בתינוקות עם סיסטיק פיברוזיס (CF) שאובחנו באמצעות סקר היילודים (NBS). החוקרים שיערו כי מצב תזונתי ירוד ב-6-12 החודשים הראשונים יהיה קשור לעלייה ב-FRC בגיל 12-24 חודשים.

לצורך כך עשו החוקרים שימוש בנתונים שנאספו באופן רטרוספקטיבי ופרוספקטיבי ממחקרים פעילים ומבדיקות iPFT שבוצעו עקב התוויה קלינית מתאימה. המאפיינים הדמוגרפיים והקליניים התקבלו מהגיליון הרפואי הממוחשב. לצורך מדידת הזרימה והנפח בזמן נשיפה מאומצת, עשו החוקרים שימוש בטכניקה מהירה (raised volume rapid thoracoabdominal technique-RVRTC) וה-FRC נמדד באמצעות פלתיסמוגרפיה.

בסך הכל נערכו במסגרת המחקר בדיקות iPFT בקרב 45 תינוקות CF NBS בגיל  12 עד 24 חודשים. הקיבולת החיונית המאומצת (FVC) הממוצעת, נפח נשיפה מאומצת תוך 0.5 שניות, והזרימות של הנשיפה המאומצת היו כולם בגבולות הערכים התקינים.

לעומת זאת, ציון ה-z-score הממוצע של FRC עמד על 2.18 (רווח בר-סמך 95%: 1.48, 2.88) והשיעור הממוצע של קצב הנשימה (RR) היה 1.42 (0.95, 1.89). לא נמצא קשר מובהק בין מצב תזונתי לקוי לתפקוד ריאתי לא תקין. יחד עם זאת, נמצא קשר מובהק בין קצב נשימה גבוה לבין FRC מוגבר, וקביעת ערך-סף של קצב של 36 נשימות לדקה הביא לרגישות של 92% ביכולת לאתר ולזהות היפר אינפלציה, עם סגוליות של 32%.

לסיכום, תוצאות המחקר מצביעות על כך ש-FRC הוא מדד רגיש יותר למחלת ריאה מוקדמת עקב CF בהשוואה למדידות RVRTC. בנוסף עולה מן התוצאות כי קצב הנשימות עשוי להוות סמן קליני פשוט ולא פולשני לזיהוי תינוקות CF NBS עם היפר-אינפלציה.

מקור:

Muston, HN et al. Pediatric Pulmonology. 2021 Sep;56(9):2854-2860.doi: 10.1002/ppul.25538

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיסטיק פיברוזיס,  תינוקות,  מחלת ריאות
תגובות