מחקרים

שינויים במיקרוביום המעי בקרב חולי אסתמה אאוזינופילית סימפטומטית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בחולי אסתמה אאוזינופילית סימפטומטית חל שינוי במיקרוביום המעי

09.07.2023, 12:34

עוד ועוד עדויות מצביעות על קשרים פוטנציאליים בין אסתמה למאפיינים ספציפיים במיקרוביום המעי. עם זאת, הידע בדבר השינוי במיקרוביום המעי בקרב מבוגרים עם אסתמה, הינו עודנו חסר. במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Allergy, ביקשו החוקרים לחקור את מאפייני מיקרוביום המעיים של חולי אסתמה מבוגרים עם דלקת אאוזינופילית סימפטומטית.

במחקר זה בוצע ניתוח מטאגנומי של גן 16 s rRNA gene בצואה. החוקרים השוו קבוצת חולי אסתמה אאוזינופילית סימפטומטית (eosinophilic asthma - EA, N = 28) לקבוצת ביקורת של נבדקים בריאים (healthy control - HC, N = 18) וקבוצת ביקורת עם שיעול כרוני (chronic cough - CC, N = 13). החוקרים ביצעו אנליזת מתאם טקסונומית, למציאת קשר בין טקסה מסויימת למרקרים קליניים ספציפיים. בחולים מקבוצת EA עם שיפור סימפטום משמעותי, נבדקו שינויים אפשריים במיקרוביום המעי.

תוצאות המחקר הדגימו, כי בקבוצת EA, חלה ירידה משמעותית בשפע היחסי של Lachnospiraceae ו-Oscillospiraceae ועליה ב-Bacteroidetes. בתוך קבוצת EA,יLachnospiraceae נמצא בקורלציה שלילית עם אינדיקטורים של דלקת מסוג 2 וירידה בתפקודי ריאות. Enterobacteriaceae ו-Prevotella נמצאו עם קשר חיובי לדלקת מסוג 2 ולירידה בתפקודי ריאות, בהתאמה. בקבוצת EA נצאה גם ירידה בשפע הגנים הקשורים למטבוליזם של חומצות אמינו ולביוסינתזה משנית של חומצות מרה. שינויים אלה בגנים תפקודיים יכולים להיות קשורים לחדירות המעיים, ואכן, ריכוז הליפופוליסכרידים בסרום היה למעשה גבוה בקבוצת EA. חולי EA עם שיפור בסימפטומים לאחר חודש, לא הדגימו שינוי משמעותי במיקרוביום המעי.

מתוצאות מחקר זה עולה כי בחולים מבוגרים עם אסתמה אאוזינופילית סימפטומטית חל שינוי בהרכב המיקרוביום של המעי. באופן ספציפי, נצפתה ירידה ב-clostridia. ירידה ב-Lachnospiraceae נמצאה בקורלציה לאאוזינופיליה וירידה בתפקודי ריאות.

מקור:

Gu, B-H, Choi, J-P, Park, T, et al. Adult asthma with symptomatic eosinophilic inflammation is accompanied by alteration in gut microbiome. Allergy. 2023; 78: 1909- 1921. doi:10.1111/all.15691

נושאים קשורים:  מחקרים,  אאוזנופיליה,  אסתמה,  מיקרוביום המעי,  תפקודי ריאות
תגובות