• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאים ישראלים בחו"ל ייתנו שירות רפואי מרחוק לקופות החולים

שר הבריאות חתם על תקנה שתאפשר להעסיק בטלמדיסין רופאים מחו"ל בעלי רישיון ישראלי | התקנה בתוקף לשנה וכוללת תחומים עם מצוקת כוח אדם: דימות, פתולוגיה, פסיכיאטריה, רפואה גרעינית, עור וגנטיקה

רפואה מרחוק. צילום אילוסטרציה

תקנה חדשה שעליה חתם שר הבריאות אתמול (ב') תאפשר לרופאים ישראלים בחו"ל לתת טיפול ייעוץ וליווי רפואי באמצעות טלמדיסין. מדובר בתחומי מומחיות בהם יש מצוקת כוח אדם, דימות ופתולוגיה (פיענוח בדיקות), פסיכיאטריה, רפואה גרעינית, עור וגנטיקה.

תוקף התקנה, שנועדה לקצר את התורים למומחים, הוא לשנה בלבד ובסיומה יוחלט אם להאריכה. על התקנה דיווח אתמול (ב') אדיר ינקו ב-ynet.

בראשית חודש דצמבר שקל משרד הבריאות הפעלת שירותי "בריאות במדינות חוץ" הכוללים אבחון וטיפול על ידי רופאים שלהם רישיון בישראל ונמצאים בחו"ל או רופאים בעלי רישיון רלוונטי בתחום ההתמחות של השירות המבוקש בארה"ב, אנגליה, צרפת, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה או קנדה. בעקבות ביקורת של ההסתדרות הרפואית, הוחלט לאפשר את הענקת השירות רק על ידי רופאים ישראלים.

על פי ההנחיה ששלח מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לקופות החולים, "התיקון מאפשר לקופות החולים, אם יבחרו לעשות זאת, להתקשר עם רופאים בעלי רישיון ישראלי ובעלי מומחיות רלוונטית, כדי לאפשר להם לתת שירותים רפואיים לתושבי ישראל בתקופת שהותם בחו"ל". לצד זאת נכתב כי "דרך המלך היתה ונותרה מתן השירות בישראל, כלומר, כאשר הן המטופל והן המטפל נמצאים בישראל. משכך, מתן השירותים בהתאם לתקנות המוצעות תלוי בקופה וכעיקרון אינו מחייב אותה במתן שירותים בדרך זו כל עוד היא מעניקה שירותים אלה בישראל כאמור".

על פי הדיווח, בקופות תומכים במהלך שיאפשר הקלה בתחומים ספציפיים שבהם יש מצוקת כוח אדם. "בגורמים שמאשרים טפסי 17 למשל, בהחלט יכול להיות שייעשה שימוש", צוטט בכיר באחת מקופות החולים. "לכן, זה לא חשוב אם הרופא נמצא בתל אביב או בטורונטו. בנוסף, יש צוואר בקבוק בכל מה שקשור לתוצאות של בדיקות פתולוגיות בשל מחסור ברופאים פתולוגים, וגם במקרה הזה אין משמעות למיקום של הרופא. האם זה מהלך דרמטי? אני לא בטוח, אך זה יכול להועיל. יש הרבה רופאים ישראלים שנמצאים בחו"ל. ההסתדרות הרפואית מתנגדת כי היא שומרת על הגילדה כמובן".

פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה בלאומית שירותי בריאות, הסביר כי רופאים רבים נוסעים להשתלמויות בחו"ל ויכולים לעבוד משם. עוד אמר כי "טוב שירדו מהרעיון של מתן שירותים על ידי רופאים שאינם ישראלים ושאין להם רישיון ישראלי כי אין לנו שליטה. אם אני מפעיל מוקד לרפואת ילדים, זה לא רלוונטי איפה יושבים הרופאים שעובדים בו, ואם זה עוזר להם לשמור על הקשר עם הארץ – מה טוב. אני מאמין שמי שיהיה חלק מהמהלך הזה יהיו רופאים שלא עזבו את הארץ לצמיתות, ואני בעד".

נושאים קשורים:  טלמדיסין,  שר הבריאות אוריאל בוסו,  קופות חולים,  חדשות,  פרופ' שלמה וינקר,  שירותי רפואה מרחוק
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2024, 04:34

נקודה למחשבה
בכל יום יש עשרות עד מאות פצועים בקרב העזתיים. מתוכם מספר קטן מאוד מפונה ואני מניח שעובר סינון בדרך של הצוותים הלוחמים (החלטה לא להפעיל יותר כוח) והצוותים הרפואיים בשטח (החלטה על פינוי). אני מעדיף לסמוך על ההחלטה שלהם ולהניח שהייתה סיבה מוצדקת לכך שמישהו הגיע לבית החולים. מה אם מדובר בסייען? מה אם מדובר במחבל שהיה במגע עם חטופים, איבד הכרה, ורוצים לחקור אותו כדי לקבל מידע? ואם זה בכיר חמאס שיודע איפה יש מילכודים הממתינים לחיילים שלנו? וכו'. אין שום הגיון לסגור את האפשרות לטפל בהם, ובכל לסכן את החטופים והחיילים שלנו. לפי משרד הבריאות העזתי יש להם 63,000 פצועים, מהנחיית שר הבריאות הישראלי נשמע כאילו הם כולם מחכים עם טופס 17 ביד... במציאות מעטים מפונים בפועל וככל הנראה מסיבה מוצדקת כלשהיא.