• יו"ר: דר' מאיר מי-זהב
  • גזבר: דר' רונן בר-יוסף
  • עורך האתר: דר' אופיר בר-און
  • חברי ועד: פרופ׳ אלי פיקאר (מזכיר)
  • פרופ׳ אביב גולדברט
  • דר' מורן לביא
  • פרופ׳ מאלנה כהן-סימברקנו
  • דר׳ פאהד חכים
מחקרים

השפעת הפרעות נשימה בשינה על ניהול מלפורמציה ע"ש כיארי

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בניהול חולים עם CM-1, ישנה חשיבות רבה בביצוע הערכה סימפטומטי בשילוב בדיקות MRI ותוצאות פוליגרפיה

07.01.2023, 16:39

ילדים עם מלפורמציה על שם כיארי מסוג 1 (Chiari malformation type 1 – CM-1) הינם בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה. במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatric Pulmonology ביקשו החוקרים לבחון את הניהול של CM-1 ביחס לסימפטומים, ממצאי MRI וסימפטומים של דום נשימה בשינה (sleep apnea syndrome – SAS).

המחקר בוצע במתכונת רטרוספקטיבית. נתוני המחקר כללו את רישומי 57 המטופלים עם CM-1 אשר התקבלו בין חודשי ספטמבר 2013 לאפריל 2017. המחקר הנוכחי כלל 45 מטופלים עם CM-1 מבודד או CM-1 יחד עם מחלות נלוות (CM-lia), 5 נבדקים עם קרניוסינוסטוזיס (CM-lcs) ו-7 עם תסמונת של ריבוי מומים (CM-lpm).

תוצאות המחקר הדגימו כי ההיארעות של SAS, אשר הוגדרה לפי יחס אפניאה- היפופניאה מעל אירוע אחד/שעה, בקרב חולי CM-1 עמדה על 50-80%. השכיחות של דום נשימה מרכזי (central sleep apnea – CSA) הייתה נמוכה, כאשר מתוך כלל הנבדקים רק 5 (9%) היו עם CSA ו-3 בלבד מקרב נבדקי קבוצת ה-CM-lia סבלו מ-CSA מבודד. 17 מהמטופלים (30%) נצרכו לדקומפרסיה של הפורמן מגנום (foramen magnum decompression – FMD). תסמינים חיוביים של CM-1 או ממצאי MRI, כל אחד לחוד או שניהם יחד, לא היוו מנבאים טובים לצורך עתידי בביצוע FMD. בקבוצת CM-1 מבודד, לא הודגמה קורלציה בין צניחת שקדי המוחון לבין SAS. עם זאת, כל חמשת חולי ה-CSA עברו FMD. השילוב בין ממצאי MRI ו/או סימפטומים של CM-1 יחד עם SAS בינוני-קשה היו בעלי ערכי הניבוי הטובים ביותר לזיהוי חולים אשר ידרשו לביצוע FMD.

מתוצאות מחקר זה עולה כי בניהול חולים עם CM-1, ישנה חשיבות רבה בביצוע הערכה סימפטומטי בשילוב בדיקות MRI ותוצאות פוליגרפיה.

מקור:

Vagianou, F, Khirani, S, De Saint Denis, T, et al. Impact of sleep-disordered breathing on the management of children with Chiari malformation type I. Pediatric Pulmonology. 2022; 57: 2954- 2962. doi:10.1002/ppul.26113

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלפורמציה על שם כיארי,  דום נשימה בשינה,  MRI
תגובות